Het is zwart, rond en het enige contact tussen de weg en de auto….
U raadt het al, het zijn de 4 banden waar uw auto op staat. Er wordt veel gezegd en geschreven over banden, soms onwaarheden, soms overdreven, maar in deze column willen wij u graag de feiten vertellen.
Laten wij beginnen bij het begin, de productie van de band. Uiteraard worden banden gemaakt van rubber. Geen natuurrubber natuurlijk, dat is te zacht. Het rubber van banden heeft in de regel verschillende samenstellingen, de zogenaamde compounds. Met de compound kan de stijfheid, hardheid van de band worden beïnvloed, maar ook de slijtagegevoeligheid, rolweerstand en geluid. Zomaar een band kopen met de prijs als argument kan dus misschien economisch slim zijn, maar ga er vanuit dat de prijs het comfort bepaald maar ook de slijtagegevoeligheid en veiligheid.
Banden worden overal in de wereld gemaakt, van Enschede tot Azië, en van Amerika tot India. Je kan je voorstellen dat een band uit Azië goedkoper kan zijn dan een band uit Enschede omdat de productiekosten eenmaal lager liggen. Maar hierdoor kan ook de kwaliteit lager liggen…
De Europese overheid heeft een aantal jaar geleden besloten een bandenlabel in te voeren waardoor je op een aantal punten een band makkelijker kunt beoordelen of deze bij jou past. Een band wordt beoordeeld op: Rolweerstand (brandstofverbruik), Veiligheid (grip, remmen op nat wegdek), en Geluidsproductie (het geluid van de banden buiten de auto). Deze 3 meetpunten geven een bepaalde waarde aan de band.
De rolweerstand kan bij banden soms zoveel verschillen dat er een brandstofbesparing mogelijk is tot wel 7%. De mate van remweg op nat wegdek kan meters remweg schelen, misschien nét de meter die je nog nodig had….. en de geluidsproductie scheelt soms decibels…. Wel zo fijn om comfortabele banden te hebben die je amper hoort op reis naar Frankrijk.
We kennen zomerbanden, winterbanden en all-seasonbanden voor de gemiddelde personenwagen. De all-season banden worden steeds beter en meer mensen stappen hier op over. Wij gaan niet beweren dat zij wel of geen gelijk hebben, het hangt volledig af van het gebruik van de auto. Ga je in de winter op wintersport, wellicht zijn winterbanden dan tóch een betere keuze. Ga je nooit op wintersport en de sporadische sneeuwbui toch tegenkomt, dan is misschien de all-season band wel de beste keuze. Een keuze voor een band wordt door een goed autobedrijf altijd in samenspraak met u gemaakt. De monteurs weten als geen ander wat bij u, maar ook bij uw auto past.
Als laatste leggen wij u graag uit hoe u langer met uw banden kunt blijven rijden.
Als u op winterbanden rijdt, blijf hier dan niet te lang op rijden als het weer warmer wordt. 7 graden is de grens om van banden te wisselen.
Check om de paar weken de bandenspanning. Bij een te lage bandenspanning gaat het brandstofverbruik flink omhoog, terwijl bij een te hoge bandenspanning de band extra slijt.
En rij rustig…… te snel optrekken, te hard afremmen en te hard door de bocht zorgt ervoor dat uw banden het danig voor de kiezen krijgen.
Controleer regelmatig op schade en onregelmatigheden van de band. Bulten en scheuren zijn vaak de voorbode van een lekke-, of nog erger, een klapband.