Vroeger was een auto een relatief simpel vervoermiddel. Er lag een motor onder de motorkap welke niet veel nodig had. De versnellingsbak bestond uit een aantal tandwielen die met voorzichtig schakelen en extra koppelen wel in elkaar vielen. De airco van toen was niet meer dan een raamslinger en je mocht blij zijn als je achterruitverwarming had. De remmen werden geregeld door een kabel en het stuur moest onbekrachtigd gedraaid worden. Tot zover de nostalgische terugblik…..
De auto van tegenwoordig wordt steeds slimmer, luxer, comfortabeler, veiliger en daardoor ook ingewikkelder. En we zijn er nog niet! Wat te denken van zelfrijdende auto’s en energiebronnen die er nu nog niet zijn?
Als autobedrijf wordt het er niet makkelijker op. Naast de apparatuur die je nodig hebt om een auto te kunnen “diagnosticeren” zal je ook de kennis en ervaring op moeten doen om bij te blijven. Er wordt dus veel beroep gedaan op de monteur van tegenwoordig. Hij of zij moet continu bijgeschoold blijven, de apparatuur waarmee gewerkt wordt moet net zoals uw computer of telefoon ook up-to-date blijven en er zal analyserend moeten worden nagedacht over een eventuele storing in uw auto.
Weet u waar storingen kunnen voorkomen in uw auto? Eigenlijk is elk component waar een draadje aan zit een potentiële storing gever in uw auto. Een sensor van de koeling van de motor kan defect gaan en een storing geven. Een ABS systeem van uw remmen kan het rode lampje op uw dashboard laten branden. De uitlaatsensor in uw uitlaat laat u soms weten dat de uitlaatgassen en inspuiting niet meer geregeld zijn. Enzovoort enzovoort.
De storingen die verschijnen ziet u vaak op uw dashboard maar net zo vaak ook niet. Dat ligt aan de noodzaak om het op te lossen. Als u een storingslamp ziet branden op uw dashboard, neem dan in ieder geval op met uw autobedrijf. Het lampje brandt niet voor niets!
Als uw auto dan bij het autobedrijf is kan het autobedrijf de storing “uitlezen” door middel van een code. Hiervoor moet de monteur een zogenaamde EOBD stekker gebruiken die iedere moderne auto heeft. In geval van een storing krijgt de monteur een code in het scherm van het uitleesapparaat en met deze code kan de monteur ongeveer (!) zien welk component de storing veroorzaakt. Ongeveer, want de code geeft zelden de daadwerkelijke storing weer. Dat zou mooi zijn, want dan zou iedereen monteur kunnen worden. Met de code wordt de monteur dus in een richting gestuurd waar hij de storing kan vinden. Met gebruikmaking van bijvoorbeeld een scope, en vooral ook gezond verstand en veel ervaring kan de monteur de diagnose stellen en repareren wat gerepareerd dient te worden, eventueel door vervanging van een onderdeel.
De monteur krijgt ervaring door te doen en door het volgen van trainingen. In een garagebedrijf is het belangrijk dat de monteurs getraind blijven. Dat ze ieder jaar traingingen en cursussen volgen om bij te blijven op het gebied van nieuwe technieken. Alleen zo kunnen zij uw auto blijven onderhouden op de manier waarop de fabrikant dit bedoeld heeft.
Als u een lampje ziet branden op het dashboard, blijf er dan niet mee rondrijden! Het kan de veiligheid van u en uw passagiers in gevaar brengen, of de storing kan ernstige schade veroorzaken. Uw autobedrijf kan vaak snel antwoord geven zodat u weer veilige kilometers kan maken.