Fabeltjes en feiten over onderhoud van uw auto, ze zijn allemaal ooit al eens voorbijgekomen en ik maak graag een overzicht voor u van al deze feiten en fabels.
Maar hoe zat het ook al weer? Zo’n 50 jaar geleden mochten auto’s die werden verkocht iedere 5000 kilometer later terugkomen voor verse olie en het zogenaamde “doorsmeren”. In die tijd hadden auto’s nog doorsmeer nippels voor draaidende delen waar de vet-spuit op werd gezet. Het oude vet werd eruit geperst en vervangen door het nieuwe vet uit de vetspuit. De olie die in deze tijd werd gebruikt was niet bijzonder. Oké, het smeerde de draaiende delen in de motor maar extra toegevoegde waarde was er niet in de vorm van viscositeit en andere zogenaamde dopes om de levensduur van de olie te verlengen. In deze tijd waren er ook nog geen milieu-eisen of comfort zaken zoals airco’s die de nodige aanpassingen vereisten van een auto.
En nu dan? De moderne auto verlangt onderhoud. Onderhoud van de motor, onderhoud van remmen, onderhoud van de airco, onderhoud van filters etc etc.
Hoe vaak uw auto onderhoud nodig heeft hangt af van wat uw auto fabrikant opgeeft. Omdat de milieu-eisen steeds strenger worden, zijn motoren steeds meer op limiet gemaakt. Olie wordt hierdoor steeds belangrijker. Doorrijden met verouderde olie is echt een heel slecht plan! Dit kan dus per merk en type verschillen. Het goede nieuws is dat u dit niet zelf hoeft te weten. Uw autobedrijf weet dit namelijk. De onderhoudsbeurten die uitgevoerd worden zijn steeds specifieker op kilometerstand en gebruik gebaseerd.
Bent u nieuwsgierig welke zaken onderhouden moeten worden? Hier komen ze:
Alle bovenstaande controles worden uiteraard zo nauwkeurig mogelijk gedaan en er wordt altijd met u meegedacht. Mocht er iets zijn dat met u overlegt moet worden zal dit uiteraard gebeuren. Ook wordt met u altijd een prijs afgesproken zodat er geen verrassingen zijn als u de auto weer ophaalt.
Dan toch nog even over de APK…… een APK is geen onderhoud!
Bij een APK wordt de auto technisch gekeurd en als de auto conform de APK-eisen is wordt deze goed-gekeurd. Niets meer en niets minder. Een onderhoudsbeurt is trouwens ook geen APK, alhoewel deze vaak wel wordt gecombineerd.