In de vorige column vertelden wij aan u het belang van het enige contact tussen de auto en de weg, namelijk de banden. Maar tussen de banden en uw auto is er een systeem dat er voor zorgt de banden onder alle omstandigheden op de weg kunnen blijven en u comfort geeft, namelijk het schokdemper systeem. En laten wij maar direct de veel gemaakte fout uit de wereld helpen, het is schokdemper…. Niet schokbreker. De schokdemper breekt namelijk niets, het dempt de schok die ontstaat.
Maar hoe werkt een schokdemper dan? Dit gaan wij aan u op een makkelijke manier uitleggen in dit stuk. Een schokdemper is een cilinder, met daarin een zuiger. De schokdemper zit vast aan het chassis en de zuiger is verbonden aan de wielophanging. Als de wielophanging beweegt door hobbels, wordt de beweging opgevangen door een veer, en de veer zal weer willen uitveren. Om deze in- en uitgaande beweging op te vangen zorgt de zuiger in de schokdemper voor demping. De zuiger zal op en neer bewegen in de schokdemper en deze beweging wordt afgeremd door vloeistof (meestal olie) of soms ook lucht of een combinatie van beide.
Een schokdemper slijt, net als bijvoorbeeld uw remmen en banden. Ook al is een schokdemper gevuld met olie, dan nog slijt een schokdemper door de vele bewegingen. De vuistregel is om iedere 150.000 km de schokdempers te laten vervangen. Maar dan nog kan je te laat of juist te vroeg zijn. In beide gevallen is het dus niet goed om van een vuistregel uit te gaan. Dus we zullen moeten testen.
De beste tester bent u! U kent de auto als geen ander en het kan u dus niet ontgaan dat de auto minder goed in de bochten ligt, een langere remweg heeft gekregen of minder comfortabel is geworden. Mocht u dit niet zijn opgevallen kunt u de handmatige test doen. Bijvoorbeeld door het indrukken van de auto ter hoogte van de schokdempers, de zogenaamde “bounce-test”. De auto hoort dan maximaal 1 x terug te komen uit de veren. Tevens kunt u controleren of er olie lekt langs de schokdemper. Ook dit is een teken dat de schokdempers hun beste tijd hebben gehad.
Maar er gaat niks boven een echte schokdempertest. Deze test kan gedaan worden bij uw autobedrijf en normaal gesproken gebeurt dit bij een onderhoudsbeurt standaard. Bij een schokdempertest wordt door een trilling van het onderstel de vibratie gemeten van het schokdempersysteem. Deze vibratie wordt berekend en uit deze berekening kan er uitsluitsel worden gegeven of uw schokdempers versleten zijn.
Wat zijn de nadelen dan van versleten schokdempers ? zult u zich wellicht afvragen.
Dit zijn de nadelen als u doorrijdt met versleten schokdempers:
Al deze neveneffecten zorgen er voor dat u meer kosten aan uw auto gaat krijgen als u doorrijdt met versleten schokdempers. Maar erger nog….. uw autorit wordt onveilig, en dat is niet wat u wilt.
Het is dus zaak om regelmatig de schokdempers te (laten) controleren om extra kosten te besparen maar vooral om veilig te kunnen blijven rijden in de toekomst.